Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kaat betrapt een inbreker en raakt met hem aan de praat. De man is dakloos en heeft honger. Kaat geeft hem eten en geld. Ze kan hem maar niet vergeten. Hoe loopt dit af? https://www.lezenvooriedereen.be/het-verhaal-van-kaat
Makkelijk lezen (genre) --- Thuislozen --- Dak- en thuisloosheid --- Adult education. Lifelong learning --- Dutch language --- Literature --- Dutch literature --- NT2 --- Niveau A1/A2 (Europees referentieniveau) --- Leesprobleem --- Dyslexie --- Leesbevordering --- Makkelijk lezen --- beeldboeken --- romans
Choose an application
Dit boek geeft assistenten in de gezondheidszorg kennis over specifieke doelgroepen, zoals ouderen, kinderen, laaggeletterden, mensen met een verstandelijke beperking en mensen met psychiatrische aandoeningen. Ook geeft het boek concrete handvatten en tips voor het omgaan met deze verschillende doelgroepen. Ten slotte lees je veel praktijkvoorbeelden en interviews met assistenten. Dat maakt Omgaan met diversiteit herkenbaar en aansprekend voor studenten, docenten en professionals.Goed kunnen omgaan met verschillende doelgroepen is steeds belangrijker voor bijvoorbeeld apothekers-, dokters- en tandartsassistenten en mondhygiënisten. Mensen met gezondheidsproblemen blijven tegenwoordig namelijk langer thuis wonen en maken daardoor langer gebruik van reguliere zorg van de eigen huisarts, tandarts en apotheek. Assistenten moeten aan al deze verschillende mensen zorg op maat kunnen leveren.Bron : www.standaardboekhandel.be
Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- doelgroepenbeleid --- diversiteit --- Multiculturele samenleving --- Maatschappelijk werk --- Methodiek --- Communicatie --- Hulpverlening --- Interculturele hulpverlening --- Diversiteit --- Laagopgeleide --- Laaggeletterdheid --- Persoon met een migratieachtergrond --- Zwangerschap --- Jongere --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Dementie --- Dak- en thuisloosheid --- Mensen zonder papieren --- Palliatieve zorg --- Gezondheidszorg --- Doelgroep
Choose an application
Arnoud Raskin werkt met Mobile School al 15 jaar met straatkinderen in sloppenwijken over de hele wereld. Deze ervaring opende zijn ogen voor het enorme potentieel van deze kinderen en liet hem inzien dat de skills die zij iedere dag gebruiken om te overleven een waardevolle inspiratiebron kunnen zijn voor managers die hun onderneming in een concurrentiële omgeving staande moeten houden. Vanuit deze gedachte ontstond 'StreetwiZe': een bruikbaar model dat de inzichten en vaardigheden van de straat transfereert naar de ondernemingen van morgen. Leiders van de toekomst gaan uit van ieders individuele kracht, zij inspireren en ontwikkelen zo het talent van hun mensen.
Management. --- Competentiemanagement. --- management --- bedrijfsleer --- Organization theory --- straatkinderen --- levenslang leren --- Management strategie beleid wendbaarheid veerkracht --- Management --- Competentiemanagement --- Straatkinderen --- 65 management --- 658.01 ondernemerschap --- 658.3 persoonlijke ontwikkeling --- Management Management --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- PXL-Education 2014 --- onderwijs en maatschappij --- sociaal ondernemen --- Thuislozen --- Hulpverlening --- Kansarmoede --- Kansarmen --- Talentontwikkeling --- Jeugd --- Dak- en thuisloosheid --- Kansarme --- Jongere --- 431 --- kind en derde wereld --- competentiemanagement --- opleiding management --- formation management
Choose an application
Zwerfjongeren hebben twee kenmerken met elkaar gemeen: ze hebben geen vaste plek om te wonen en een stabiel sociaal netwerk ontbreekt. Het contact met familie is meestal beschadigd of verbroken, relaties met vrienden zijn verwaterd en ontmoetingen met lotgenoten op tijdelijke logeeradressen en op straat zijn vaak vluchtig. Wanneer ze zich melden bij de crisisopvang of een ambulant team, proberen begeleiders eerst de praktische zaken te regelen zoals onderdak en inkomen. Wanneer er sprake is van gedragsproblemen of verslaving, verwijzen ze de betrokkene ook door naar psychiatrische of professionele begeleiding. Aandacht voor het sociale netwerk schiet er in de drukte van het regelen en begeleiden nogal eens bij in en wordt vaak voor het nazorgtraject bewaard. Ambulante begeleiders vinden het lastig om jongeren die hun sociale relaties verbruikt hebben of het huis zijn uitgezet, te motiveren tot herstel van oude en het aangaan van nieuwe contacten. Toch is een stabiel netwerk dat een vangnet biedt na een begeleidingstraject, onmisbaar om een zwervend bestaan definitief de rug toe te keren. Hoe doe je dat, zwerfjongeren helpen een netwerk op te bouwen? Deze vraag staat centraal in dit boek, dat is voortgekomen uit gesprekken in het werkveld en is uitgewerkt met twee instellingen die begeleiding bieden aan zwerfjongeren. Het boek concentreert zich op het uitproberen en evalueren van instrumenten die kunnen helpen om het netwerk samen met jongeren in kaart te brengen, oude contacten te herstellen en nieuwe relaties aan te gaan. Relaties die in de toekomst sociale, emotionele en praktische steun kunnen geven.
Dakloze jongeren. --- Age group sociology --- sociale netwerken --- zwerfjongeren --- Social welfare methods --- methoden van het sociaal werk --- SPH (socio-pedagogische hulpverlening) --- Dakloze jeugd ; Nederland --- 663 Jeugd --- 328.9 --- daklozen --- jeugdzorg --- jongeren --- thuislozen --- Sociale netwerken --- Thuislozen (daklozen) --- 364.273 --- Daklozen --- Jongeren --- Netwerken --- Relaties --- Overige groepen (Thuislozen) --- Straatkinderen --- Jeugdhulpverlening --- Thuislozen --- Jeugd --- Sociaal netwerk --- Straatkind --- Dak- en thuisloosheid --- Jongere
Choose an application
De Nederlandse Taalunie kreeg vorig werkjaar de opdracht om een visietekst rond inburgering op te maken voor het onderwijs Nederlands in Nederland en Vlaanderen in het inburgeringstraject. De tekst is nu afgerond en bevat een beschrijving van wat inhoudelijke uitgangspunten en doelstellingen zouden moeten zijn voor het onderwijs Nederlands in inburgering.
Sociology of minorities --- Didactics of Dutch --- Adult education. Lifelong learning --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- migranten --- inburgering --- loopbaanontwikkeling --- Nederlands als tweede taal --- Integratie --- Nederland --- Vlaanderen --- Allochtonen --- Achterstelling --- Thuislozen --- Armoede --- Kinderopvang --- Sociale welzijnszorg --- NT2 --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Emigratie --- Literatuur --- Allochtoon --- Discriminatie --- Autochtoon --- Dak- en thuisloosheid --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Deze studie, in opdracht van de Vlaamse Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin speelt in op een aantal hiaten in het onderzoek naar thuislozen in Vlaanderen. Zo werd het perspectief van de thuislozen nog onvoldoende verkend: wat zijn hun vragen en noden, is er oog voor hun krachten en worden deze actief aangesproken? Waar zitten de pijnpunten, de weerstanden, de missing links, de schotten in de hulpverlening volgens de thuislozen zelf, is er sprake van vraaggericht werken of komen de eigenlijke vragen van hen niet naar voren, zijn de geboden antwoorden enkel op maat van het bestaande aanbod? Het vertrekpunt in deze studie zijn dan ook de sociale biografieën van thuislozen.
Daklozen. --- Sociale agogiek --- Armoedebestrijding en samenlevingsopbouw. --- Sociology --- homeless persons --- thuislozen --- Social stratification --- Social problems --- sociaal beleid --- sociale integratie --- Social policy and particular groups --- Belgium --- Netherlands --- Daklozen --- #SBIB:316.8H15 --- #SBIB:316.8H22 --- 186 Kinderrechten en Welzijn --- Academic collection --- 669 Thuislozen --- 328.9 --- daklozen --- thuislozenzorg --- 364.273 --- Beleid --- Biografieën --- Huisvesting --- Hulpverlening --- Integratie --- Onderzoek --- Preventie --- Thuisloosheid --- Zorg --- S2006304.JPG --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Welzijnsorganisatie: sociale dienstverlening voor specifieke groepen --- Overige groepen (Thuislozen) --- 362.9 --- Thuislozen --- Kinderopvang --- Voorzieningen --- Dak- en thuisloosheid --- Voorziening
Choose an application
Zijn thuislozen eenzame, verslaafde, halfgekke mannen die ervoor kiezen om op straat te leven? Niks aan te doen, ze zijn er altijd al geweest en zullen er altijd zijn? Mij kan het niet overkomen! - Moet de wet op de landloperij opnieuw ingevoerd worden? Zorgen nieuwe migranten voor nieuwe vormen van thuisloosheid?Het werk brengt de huidige situatie van dak- en thuisloosheid in Vlaanderen (meer dan tienduizend personen!) in kaart. vanuit persoonlijke verhalen, feiten en beschouwingen onderzoeken de auteurs de meest hardnekkige mythes. Daarbij kijken ze naar het verleden maar zoeken tegelijkertijd naar verklaringen voor het fenomeen: foute beleidskeuzes, de globalisering, de wooncrisis... Met een blik op de toekomst formuleren ze kritische aanbevelingen voor een betere aanpak
Daklozen. --- Sociology of social care --- thuislozen --- Social problems --- Flanders --- Homeless persons --- Social legislation --- Belgium --- Poverty --- Control --- Social groups --- Case studies --- C5 --- daklozen --- hulporganisaties --- Het Werk der Daklozen (1935-heden) --- #SBIB:316.8H15 --- 328.9 --- armoede --- Daklozen ; België --- opvangcentra --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Sociale problemen van overige groepen --- 362.9 --- PXL-Social Work 2015 --- welzijnszorg --- Thuislozen --- Kinderopvang --- Wonen --- Beleid --- Dak- en thuisloosheid --- Analyse --- Evaluatie
Choose an application
Professionals in sociale beroepen komen vogels tegen van allerlei pluimage. En hoe uniek ook, iedere vogel kan worden ingedeeld bij een of meer groepen met specifieke kenmerken. Voor (toekomstige) sociaal werkers is het belangrijk dat zij deze groepen goed kennen en weten hoe ze met hen kunnen werken. De auteurs bieden een oriëntatie op verschillende doelgroepen in het sociaal werk. In een inleidend hoofdstuk schetsen zij het hele werkveld. Daarna worden in afzonderlijke hoofdstukken de meest voorkomende doelgroepen besproken: kinderen en jeugdigen, ouderen, mensen met een psychiatrische aandoening, verslaafden, dak- en thuislozen, justitiabelen, mensen met een lichamelijke beperking, mensen met een verstandelijke beperking en etnische groeperingen.Veel aandacht gaat uit naar de setting waarin sociale professionals een bepaalde doelgroep tegenkomen en de functies die zij daarin vervullen. Aan het eind van elk hoofdstuk wordt de lezer aangezet tot nadenken over wat de doelgroep van een sociaal werker vraagt en in hoeverre het werken met deze doelgroep bij hem of haar past
Maatschappelijk werk ; sociologie. --- doelgroepenbeleid --- methoden van het sociaal werk --- sociaal werk --- Social welfare methods --- PXL-Social Work 2015 --- maatschappelijk werk --- Sociaal werk --- Hulpverlening --- Maatschappelijk werk --- Doelgroepen --- Kinderen --- Jeugd --- Ouderen --- Psychiatrische patiënten --- Verslaving --- Thuislozen --- Reclassering --- Justitie --- Chronische patiënten --- Lichamelijk gehandicapten --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Minderheden --- 364.65 --- Jeugdzorg --- Ouderenzorg --- Psychiatrie --- Personen met een handicap --- Chronische ziekten --- Migranten --- Sociaal werk (beroep) --- Doelgroep --- Kind --- Oudere --- Psychiatrische patiënt --- Dak- en thuisloosheid --- Chronische patiënt --- Persoon met een lichamelijke handicap --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Minderheid --- Gokken --- Internet --- Beleid --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Jongere --- Forensisch welzijnswerk
Choose an application
2010 is in many ways a turning point in the fight against poverty. The European Year for Combating Poverty and Social Exclusion aims to raise public awareness, to give voice to the concerns of those experiencing poverty and to renew political commitment of the EU and its Member States. The fact that poverty has not decreased in the past decade necessitates a thorough reflection about the design of the European economic and social model. The elaboration of the Europe 2020 strategy is a window of opportunity to put social inclusion at the heart of the policy of the Union. The Belgian Presidency of the EU in the second half of 2010 has selected 3 thematic priorities with regard to social inclusion: minimum income systems, child poverty and homelessness ? as well as a horizontal priority: the active involvement of people experiencing poverty and social exclusion. This book takes stock of the progress made in the past decade and formulates a series of policy recommendations for the next decade, at EU level as well as in the Member States
Social integration --- Social participation --- Equality --- Social planning --- Social policy --- Europe --- Social conditions --- Social policy. --- thuislozen --- armoedebestrijding --- Social stratification --- sociaal beleid --- jeugdbeleid --- inclusief beleid --- Armoedebeleid/armoedebestrijding (sociaal impulsfonds) --- Europese Unie --- Kinderen --- Sociaal beleid (nieuwe sociale kwestie) --- Sociale ongelijkheid --- Sociale uitsluiting --- armoede --- Europa --- S20100630.JPG --- #SBIB:316.8H15 --- #SBIB:327.7H231 --- 202 --- 334.151.50 --- EEC / European Union - EU -Europese Unie - Union Européenne - UE --- National planning --- State planning --- Economic policy --- Family policy --- Social history --- Social development planning --- Planning --- Participation, Social --- Community life --- Social groups --- Egalitarianism --- Inequality --- Social equality --- Social inequality --- Political science --- Sociology --- Democracy --- Liberty --- 339.13 --- 339.1 --- 401 --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- Europese Unie: sociaal-economisch beleid, landbouw-, milieu-, cultuur- en communicatiebeleid --- Sociale organisatie --- Sociaal beleid : algemeenheden --- Council of Europe countries --- Eastern Hemisphere --- Eurasia --- Inclusie --- Gelijke kansen --- Emancipatiebeleid --- Armoede --- Thuislozen --- Europese politiek --- Armoedebeleid --- Inkomen --- Activering --- Kind --- Dak- en thuisloosheid --- Digitale kloof --- Crisis --- Cultuur --- Ondersteuning --- Samenleving --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Arbeidsmarkt --- Social integration - Europe --- Social participation - Europe --- Equality - Europe --- Social planning - Europe --- Europe - Social policy --- Europe - Social conditions - 21st century
Choose an application
Dit boek verschijnt ter nagedachtenis van Henk Meert (KU Leuven), die zich tijdens zijn leven onder meer toelegde op de geografische dimensie van rurale en stedelijke ontwikkeling. De uitgave bevat de relevantste van zijn vele tijdschriftbijdragen, met daarbij een tiental langere en evenveel kortere teksten. In de langere artikels wordt vooral bekeken hoe achtergestelde buurten in Brussel kunnen evolueren naar een leefbare omgeving. De auteur gaat hier onder meer in op het territoriale beleid, de migrantenvestiging en de kansen die vernieuwende maatschappelijke projecten scheppen. Op geen enkel moment wordt daarbij de concrete Brusselse realiteit uit het oog verloren. De kortere stukken concentreren zich op specifieke, soms lokale problemen, zoals het wonen in de Parijse bidonvilles, de attitude tegenover migranten, vervoersarmoede op het platteland enz.
sociaal huisvestingsbeleid --- Sociology of environment --- huisvesting --- Social geography --- politieke sociologie --- HUISVESTING -- 711 --- #SBIB:316.334.5U13 --- Academic collection --- Ruimtelijke ordening --- Sociaal werk --- Stedelijkheid --- Opbouwwerk --- 480 Huisvesting --- 481 Sociale huisvesting --- 181 Kindbeeld en positie van kinderen in de samenleving --- 580 Ruimtelijke ordening --- 586 Plattelandsontwikkeling --- 587 Stedenbeleid --- 588 Sociale geografie --- 669 Thuislozen --- achtergestelde buurten --- leefbaarheid --- betaalbaar wonen --- vervoersarmoede --- asielzoekers --- bidonvilles --- 711 --- sociologie --- ruimtelijke ordening --- 364 --- 911.3:30 --- Armoede --- Opbouwwerk (samenlevingsopbouw, vormingswerk) --- Opbouwwerk: ruimtelijke ordening (ruimtelijke ordening, stads- en dorpsherwaardering, stadsvernieuwing, plattelandsontwikkeling, streekontwikkeling) --- 303.83 --- ruimtelijke ordening (lt) --- samenleving (lt) --- sociale geografie --- verstedelijking --- Sociale aardrijkskunde --- Verstedelijking en armoede --- armoede --- huisvestingsbeleid --- sociale politiek --- thuislozen --- 711 Ruimtelijke ordening. Planologie. Stedebouw --- Ruimtelijke ordening. Planologie. Stedebouw --- 364 Maatschappelijke hulpverlening --- Maatschappelijke hulpverlening --- Sociologie van stad en platteland: sociale aspecten van de ruimte, sociale ecologie --- planologie, ruimtelijke ordening en stedenbouw --- Sociale geografie --- 339.1 --- 304 --- 362.9 --- Human geography --- Human ecology --- Géographie humaine --- Ecologie humaine --- Regional planning --- Belgium --- Space (Architecture) --- Poverty --- Marginality [Social ] --- Poor --- City and town life --- Sociology [Rural ] --- Rural geography --- Sociology [Urban ] --- Rural conditions --- Cities and towns --- Sociologie van het leefmilieu --- Stadssamenleving --- Stedenbouw --- Wijkontwikkeling --- Sociale uitsluiting --- Thuislozen --- 480 Wonen --- 481 Sociaal wonen --- Dak- en thuisloosheid
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|